Skip to main content

طرح توجیهی لیوان کاغذی

مقدمه :
لیوان کاغذی یکی از انواع لیوان های یکبار مصرف است که از پایه مواد اولیه کاغذ تهیه میشود. این لیوانها به دلیل سبکی، قابلیت بازیافت و قابلیت تجزیه طبیعی جایگزین مناسبی برای لیوان های پلاستیکی یکبار مصرف محسوب میشوند.
تاریخچه :
لیوان کاغذی ابتدا در سال 1908 توسط (جیمز لوگی) در شهر بوستون آمریکا ساخته شد. اولین لیوان کاغذی به شکل کاسه و برای مصرف در کنسرت های موسیقی طراحی شده بود . پس از آن در 1920 تولید لیوان های کاغذی برای استفاده در رستوران ها و کافه ها آغاز شد و به مرور زمان با توجه به نیاز به لیوان های یکبار مصرف با کیفیت، تولید واستفاده از لیوان کاغذی به شدت افزایش یافت.
کاربردها :
لیوان های کاغذی به دلیل خصوصیاتشان ، در موارد مختلف مورد استفاده قرار میگیرند . برای مثال این لیوان ها در رستوران ها ، کافه ها ، غذاخوری ها و جشن ها و مراسم مختلف برای سرو نوشیدنی در کنار غذا یا به صورت مجزا برای نوشیدن مایعات استفاده میشوند .
همچنین لیوان کاغذی به عنوان جایگزین مناسبی برای لیوان های پلاستیکی یکبار مصرف در جهت حفظ محیط زیست نیز مورد استفاده قرار میگیرد .
طبق آمار ، مصرف لیوان های کاغذی در سال گذشته نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش داشته و عمده مصرف آن در رستوران ها ، کافی شاپ ها و مراسم ها بوده است .
نکات مثبت :
- دستگاه تولید لیوان کاغذی یک دستگاه اتوماتیک است و یک کاربر میتواند تمام امور مربوط به آن را انجام دهد و نیاز به نیروی کاری زیاد ندارد .
- با توجه به روند افزایشی استفاده از لیوان کاغذی و جایگزینی به جای لیوان پلاستیکی ، بازار لیوان کاغذی به سرعت درحال رشد است.
- لیوان کاغذی محصولی قابل بازیافت است و برای محیط زیست مضراتی نخواهد داشت.
- تولید لیوان کاغذی به نسبت تولید محصولات مشابه ، هزینه کمتری دارد و با سرمایه کمتر قابل راه اندازی میباشد.
- لیوان های کاغذی تحمل دما تا 90 درجه سانتیگراد را داشته و در دمای بالا دچار تغییر شکل نمیشوند و برای سرو نوشیدنی های داغ ایده آل هستند.
- تولید کنندگان میتوانند انواع مختلف از محصولات کاغذی نظیر لیوان ، شات و سطل را با رنگ ها و طرح های متنوع تولید نمایند و تنوع محصول متنوعی داشته باشند .
فرآیند تولید :  
تولید لیوان کاغذی یک فرآیند چند مرحله ایی است .
در زیر فرآیند تولید لیوان کاغذی را بررسی میکنیم :
1-    تهیه کاغذ : ابتدا کاغذ مورد نظر با وزن مناسب تهیه و در صورت نیاز فرآیند چاپ صورت گرفته و کاغذ آماده ورود به دستگاه میگردد.
2-    برش کاغذ : هرکاغذ قبل از ورود به دستگاه به ابعاد لازم که به اندازه تولید یک لیوان یا شات یا محصول نهایی خواهد بود برش میخورد.
3-    شکل دادن بدنه لیوان : در قسمت ابتدایی دستگاه بدنه های لیوان به شکل دایره یا استوانه شکل گرفته و لبه آن بسته خواهد شد.
4-     افزودن ته لیوان : در قسمت بعدی ته لیوان که قبلا از یک ورق رول بریده شده به لیوان متصل و توسط المنت های تعبیه شده محکم خواهد شد.
5-    فر دادن یا رول بالای لیوان : در این مرحله جهت استحکام بیشتر ، بالای لیوان به صورت فر یا رول درآمده و سپس لیوان از دستگاه خارج میشود.
6-     بسته بندی : در این مرحله لیوان های خارج شده از دستگاه بر اساس سیاست فروش تولید کننده برای ارائه به بازار بسته بندی میشوند.
 به متریالی که در تولید لیوان کاغذی استفاده میشود استروک گفته میشود . استروک در واقع لایه ای از کاغذ است که با پلی اتیلن پوشانده شده است . پلی اتیلن استفاده شده در استروک لایه داخلی تشکیل میدهد و کاغذ را در برابر آب مقاوم میکند . بنابراین این پل اتیلن محتویات لیوان را آلوده نمیکند.
 لیوان های کاغذی از کاغذهای مواد غذایی ساخته میشوند که میتوانند مایعات سرد و گرم را به مدت طولانی در خود ذخیره نمایند . از ویژگی های پلی اتیلن میتوان به بازیافت سریع در محیط زیست ، عدم نشت رطوبت و عدم تاثیر در طرح و رنگ مواد غذایی اشاره کرد .
انواع محصولات قابل تولید با دستگاه لیوان کاغذی :
انواع شات قهوه به صورت تک جداره و دو جداره
انواع لیوان های چای به صورت تک جداره و دو جداره
انواع سطل های کاغذی در اندازه های مختلف
انواع لیوان های مناسب سیب زمینی سرخ شده و قارچ و پیاز سوخاری و ذرت مکزیکی
روش تحلیل ماده اولیه و حداقل سرمایه مورد نیاز برای را اندازی تولید لیوان کاغذی :
برای تحلیل مالی اولیه و تعیین حداقل سرمایه مورد نیاز باید ابتدا هزینه های تولید و دیگر هزینه های مورد نیاز را برآورد کرد و  سپس باید با توجه به قیمت فروش، درآمد تقریبی را محاسبه کرد.
با توجه به این دو متغیر سودهی تعیین میشود. در اینجا باید به چند مورد توجه کرد :
سرمایه گذاری اولیه :
باید هزینه های مربوط به تهیه ماشین آلات، تجهیزات، اجاره و هزینه های اولیه بازاریابی را محاسبه کرد.
هزینه های تولید :
باید هزینه های مربوط به خرید مواد اولیه، حقوق، انرژی ، حمل ونقل و دیگر هزینه های مرتبط را محاسبه کرد.
قیمت فروش :
قیمت فروش باید با توجه به کیفیت، روش عرضه وسبد محصولات قابل عرضه به صورت رقابتی تعیین گردد.
بررسی بازار هدف داخلی برای فروش محصولات لیوان کاغذی :
برای بررسی بازار هدف ابتدا باید بررسی کنیم این محصول چه کاربرد های دارد و درچه صنایعی مورد استفاده قرار میگیرد :
لیوان کاغذی معمولا در صنایع غذایی ، بسته بندی مواد غذایی ، صنایع نوشیدنی ، کافی شاپ ها ، رستوران ها ، کافه ها وهتل ها استفاده میشود.
-بازارهای بزرگ صنایع غذای و نوشیدنی مثل کارخانجات تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی
-بازارهای محلی مثل کافی شاپ ها و رستوران ها و.... در واقع صنوفی که در بخش خدمات فعال هستند و برای ارائه خدمات به مشتری های نیازمند استفاده از این محصول هستند .
تحقیقات انجام شده در سال های گذشته نشان میدهد حجم استفاده از لیوان های کاغذی برای نوشیدنی های گرم از رواج زیادی برخوردار بوده و مزایای این لیوان ها سبب شده تا گزینه ی محبوب تری نسبت به لیوان های پلاستیکی باشند.   
تحلیل بازار صادراتی :
محصولات لیوان کاغذی به دلیل حجم و وزن کم یکی از محصولاتی هستند که دارای سهم صادراتی مطلوب از بازار کشورهای عربی مثل عراق ، بحرین و.... یا افغانستان ، پاکستان و...... هستند و تعداد بسیار زیادی از این محصولات در فواصل زمانی مختلف یا در مناسبت های مختلف مثل ایام اربعین یا ایام محرم در این کشورها مورد استفاده قرار میگیرد.