Skip to main content

طرح توجیهی نی نوشیدنی

مقدمه :
نی های نوشیدنی پلاستیکی از مواد پلاستیکی و پلیمر در رنگ ها ، طرح ها و قطرهای مختلف تولید و به بازار عرضه میشوند . به طور کلی نی نوشیدنی یک لوله کوتاه است که برای جابجای مایعات از ظرف به دهان استفاده میشود.
تاریخچه :
از روزگار باستان مردم برای نوشیدن مایعات از داخل ظرف ، از نی های طبیعی استفاده میکردند . نی های طبیعی در واقع ساقه های باریک و پوک برخی گیاهان بودند که مخصوصا در نیزارها یافت میشد . ایراد اصلی نی های طبیعی این بود که خودش هم طعم داشت ، بنابراین در هنگام استفاده طعم نی با طعم نوشیدنی ترکیب میشد .
(ماروین استون) مخترع آمریکایی برای حل این مشکل یک کاغذ را به شکل نوار درآورد و به دور یک مداد پیچید و لبه های آنرا چسباند و برای جلوگیری از سست و خمیر شدن کاغذ در اثر تماس با مایعات ، آن را با پارافین پوشاند . بدین ترتیب نی مصنوعی اختراع شد . او در سال 1888 مسیحی اختراع خود را ثبت کرد و دو سال بعد هم آن را به تولید رساند .
نی نوشیدنی زانو دار یا قابل خم شدن را هم یک کافه دار آمریکایی به دلیل اینکه دخترش نمیتوانست به راحتی از نی استفاده کند ، طراحی کرد و ساخت .   
کاربردها :
امروزه دیگر سالهاست که نی های کاغذی اولیه از رده تولید خارج شده اند و به جای آنها از نی های پلاستیکی استفاده میشوند . درباره میزان مصرف نی های پلاستیکی آمارهای مختلفی وجود دارد مثلا در ایالات متحده روزانه بالغ بر 500 میلیون نی پلاستیکی به مصرف میرسد . انواع نی های پلاستیکی تولید شده در طیف وسیعی از مشاغل نظیر رستوران ها ، کافی شاپ ها ، آبمیوه فروشی ها ، فست فود ها و.... کاربرد دارند و به دلیل پررنگ تر شدن مسائل بهداشتی در روزگار اخیر ، روز به روز استفاده از این نی ها در سطح جامعه بیشتر میشود .
نکات مثبت :
-    این نی ها قابل تولید در طرح ها ، رنگ ها و قطرهای مختلف هستند و برای مصارف مختلف کاربرد دارند .
-     مواد اولیه برای تولید این محصول به وفور در دسترس میباشد و نیازی به تامین از خارج کشور ندارد.
-     هزینه تولید این محصول کم بوده و مواد اولیه نسبتا ارزان ، هزینه تولید پایین و نیروی کاری کم از مزایای آن است.
-    کلیه قطعات دستگاه تولید نی از جنس استیل ضد زنگ هستند و از نظر بهداشت برای مواد غذایی مورد تایید هستند .
-  کار با این خط تولید نیاز به آموزش و مهارت قبلی ندارد .
فرآیند تولید :
مراحل خط تولید نی نوشیدنی از زمان ورود خوراک به دستگاه تا ساخت محصول نهایی بصورت اتوماتیک انجام میشود و در این مراحل اپراتور تنها باید مواد اولیه را به دستگاه اضافه کند و محصول نهایی را جمع آوری کند. مواد اولیه ابتدا وارد مخزن شده ، سپس وارد اکسترودر میگردد تا توسط سیلندر و مارپیچ دستگاه پخته شده و تبدیل به مواد مورد نیاز برای ساخت نی شود . سپس از خروجی دستگاه وارد قالب شده و به شکل مورد نظر از نظر رنگ و قطر تبدیل میگردد . پس از آن لوله های نی وارد وان خنک کننده شده تا با کاهش دما و قرار گرفتن در فضای خلاء نی ها محکم شوند . در نهایت توسط دستگاه کشنده یا کشش به سمت کاتر کشیده میشوند تا توسط کاتر به اندازه های دلخواه برش داده شوند .  
انواع نی های پلاستیکی قابل تولید :
- انواع نی های نوشابه بصورت ساده و فلکسی دار در رنگ های مختلف و بصورت تک رنگ و چند رنگ
- انواع نی های آبمیوه های تتراپک و شیرها بصورت ساده و فلکسی دار در رنگ های مختلف
- انواع نی های قطور جهت آیس پک یا نوشیدنی های با دانه بندی درشت تر
روش تحلیل ماده اولیه وحداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید نی پلاستیکی :
برای تحلیل مالی اولیه و تعیین حداقل سرمایه مورد نیاز باید ابتدا هزینه های تولید و دیگر هزینه های مورد نیاز را برآورد کرد. سپس باید با توجه به قیمت فروش، درآمد تقریبی را محاسبه کرد.
با توجه به این دو متغیر سودهی تعیین میشود. در اینجا باید به چند مورد توجه کرد :
سرمایه گذاری اولیه :
باید هزینه مربوط به تهیه ماشین آلات، تجهیزات، اجاره و هزینه مربوط به بازاریابی اولیه را محاسبه کرد.
هزینه های تولید :
باید هزینه های مربوط به تهیه مواد اولیه، حقوق ، انرژی ، حمل ونقل و هزینه های مرتبط دیگر را محاسبه کرد.
قیمت فروش :
توصیه میگردد قیمت فروش را با بررسی بازار هدف و روش عرضه و مزایای محصول به صورت رقابتی تعیین نمایید.
بررسی بازار داخلی هدف فروش محصولات نی پلاستیکی :
بازارهای هدف قابل تصور برای فروش محصولات نی پلاستیکی شامل موارد ذیل میباشد :
کارخانه های بزرگ تولید مواد غذایی مثل کارخانه های تولید انواع نوشیدنی های تتراپک مثل آبمیوه ، شیر، شیرکاکائو و...... مصرف کننده عمده محصولات نی هستند.
مصرف کننده های کوچکتر مثل رستوران ها ، آبمیوه فروشی ها ، کافی شاپ ها و ..... جهت سرو نوشیدنی از این محصولات استفاده میکنند.
مراکز درمانی مثل بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مراکز نگهداری سالمندان و افراد کم توان و ناتوان جهت تغذیه بیماران نیازمند این محصول هستند.
تحلیل بازار صادراتی :
طبق بررسی های بعمل آمده بزرگترین مقصد صادراتی برای صادرات این محصول تجاری کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و هند میباشند که تجار این کشورها به عنوان مشتری عمده برای خرید انواع نی های پلاستیکی از داخل ایران تابحال ثبت سفارش داشته اند .